Penilaian program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpul secara kumulatif sehingga murid-murid menamatkan persekolahan.
Ini merupakan satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia yang bermatlamat membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknilogi Pendidikan berperanan sebagai urus setia dan pelaksanaannya dilakukan oleh pihak sekolah menerusi Pusat Sumber Sekolah.
Perlaksanaannya bermula pada 22 Mei 1998 menerusi surat pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia.
Antara ciri-ciri pelaksanaan NILAM ialah :
1. Membaca dan merekodkan bahan bacaan
2. Mengesahkan rekod dan mengumpul data
3. Memberi pengiktirafan dan ganjaran
Terdapat dua tahap pelaksanaan iaitu :
1. Tahap Jauhari
Murid pada peringkat ini wajib membaca banyak buku sebaik sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar. Mereka perlu berusaha mencapai tahap pembacaan seperti berikut :
- 90 - 179 (gangsa)
- 180 - 269 (perak)
- 270 - 359 (emas)
- 360 ke atas (NILAM)
Murid sudah membaca lebih 100 buah buku, mereka layak tahap ini. Terdapat aktiviti yang dilaksanakan dengan bimbingan guru. Pengiraan markah aktiviti diberi mengikut jumlah aktiviti atau sesi aktiviti seperti berikut :
- Bercerita (1 sesi = 5 markah)
- Bicara Buku (1 sesi = 5 markah)
- Ulasan Buku (1 sesi = 5 markah)
- Meminjamkan Buku (1 buku x 5 peminjam = 5 markah)
- 100 - 199 markah (gangsa)
- 200 - 299 markah (perak)
- 300 - 399 markah (emas)
- 400 ke atas markah (NILAM)
Oleh : GPDM SKBP 2009