Isnin, 13 April 2009

PSS?

Dikatakan, PSS di sesebuah institusi meliputi empat penjuru pagar sesebuah institusi. Segala yang terkandung di dalam lingkungan pagar tersebut merupakan sumber pembelajaran dan pengajaran kepada keseluruhan institusi berkenaan. Manakala, paparan maklumat di luar atau terkeluar daripada lingkungan tersebut menjadi info kepada seluruh komuniti yang mengikuti dan memerhati institusi berkenaan.

Sehubungan dengan itu, PSS memikul peranan dan tanggungjawab yang besar untuk memastikan keseluruhan warga institusi dan komuniti setempat memperolehi manfaat daripada kewujudan PSS ini.

Adalah menjadi harapan dan cita-cita Guru Perpustakaan dan Media (GPDM) sesebuah sekolah itu mencipta sesuatu impak yang mampu menerjah kebuntuan mengoptimum fungsi PSS. Kekangan yang menjadi ukiran calar memaksimumkan kepenggunaannya adalah lokasi dan koleksi berikutan kekerapan PSS sesebuah sekolah menjadi satu lokasi kaku dan koleksi yang beku, tidak kurang koleksi yang terlaku mencair hingga susut nilai tidak bernilai.

Sehingga pertengahan April 2009 ini, segala usaha telah dicuba untuk mengembalikan peranan gemilang PSS di sekolah ini, namun masih terdapat lompong-lompong yang perlu diatasi.

Penyusunan dan pengemaskinian mengambil masa berikutan sumber tenaga terhad. Pengeditan, pengkatalogan dan penjilidan mengalami kerumitan pengetahuan yang baru diasah (baru dilantik).

Kursus, taklimat dan bengkel mampu mengurangkan lompongan itu, namun tatkala kita berkursus, bertaklimat, berbengkel pengabaian PSS telah mengakibatkan kelompongan itu merebak. Sekembalinya pula, tugasan-tugasan baru bersama ilmu baru menindih minda dan keringat di samping peranan selaku guru mata pelajaran dan lain-lain jawatan.

Sebagai cadangan, organisani PSS perlu dokongan seluruh struktur institusi dan organisasi, kealfaan melaksanaan peranan akan berlaku kepincangan dan kegusaran pencapaian sasaran. Pengawas PSS perlu efisien dan perubahan mentaliti. Guru dan murid perlu memiliki kridibiliti sebagai pengguna PSS. Sebagai GPDM saya perlukan satu perubahan paradigm dalam diri dan minda saya.

Bergerak dari sekarang, jangan tunggu arahan. Bertindak mengikut keutamaan dan laksana mengikut perancangan.


GPDM PSS SKBP 2009 dengan satu keazaman.